Allmänna villkor och Sekretesspolicy
Allmänna villkor
Här nedan kan du läsa våra allmänna villkor. Villkoren gäller alla bokningar hos oss, inklusive bokningar via vår webbplats, i vår app eller om den görs genom tredje part. Har du frågor ber vi dig kontakta kundservice.
1. Beställning
Antal personer, pris, logi samt övriga produkter och tjänster som ska levereras av hotellet framgår av bekräftelsen som gästen mottar efter beställning. Barn upp till 9 år har möjlighet att sova i föräldrarnas säng utan extra kostnad.
2. Prisavtalets giltighet
De avtalade priserna är bindande för bägge parter men hotellet förbehåller sig dock rätten att justera priserna som följd av ändrade kostnader vid ökade skatter och avgifter eller andra förhållanden utanför hotellets kontroll.
3. Ändring och avbeställning
Vilka bokningsregler som gäller för din bokning beror på vilken typ av bokning du har gjort. Kontrollera alltid vilka regler som gäller för din bokning. Dessa visas på din bokningsbekräftelse. Här kan du läsa mer om de olika reglerna för avbokning:
3.1 Garanterat till kl. 16:00 Hotellet är skyldigt att erbjuda rum till gästen fram till kl. 16:00 på ankomstdagen. Har gästen inte avbeställt eller kommit innan denna tidpunkt kan hotellet avboka rummet utan att kontakta gästen.
3.2 Garanti Reservationen garanteras via företagsavtal, resebyrå eller med kreditkort. Hotellet håller reservationen bekräftad fram till kl. 07:00 morgonen efter. Avbeställning av garanterad reservation måste göras senast kl. 16:00 på ankomstdagen. Om gästen inte kommer, eller om gästen avbeställer efter kl. 16:00 måste man betala för en hotellnatt.
3.3 Avtalsbokningar För beställningar som görs av kunder med ett avtal med Strawberry gäller beställnings-/avbeställningsreglerna som anges i kontraktet.
3.4 18-årsgräns För gäster som inte reser med föräldrar har vi en 18-årsgräns. Hotellet förbehåller sig rätten att häva bokningen om giltig legitimation inte kan uppvisas.
3.5 Bokning med bonuspoäng Uttag av bonuspoäng förutsätter medlemskap i Strawberry och att det finns tillräckligt med giltiga bonuspoäng på medlemskontot för att täcka poängkostnaden för hela vistelsen. För avbeställningar inom ordinarie avbeställningstid kan den utnyttjade bonuspoängen återföras, förutsatt att bonuspoängen inte har förfallit.
4. Betalning
4.1 Kontant betalning Vid kontant betalning kommer hotellet kräva antingen en kontantdeposition vid incheckning eller kreditkortsgaranti.
4.2 Kortbetalning Strawberry accepterar betalning från följande kreditkortsföretag: Visa, American Express, MasterCard, Diners och Eurocard. För beställning via vår webbplats accepterar vi Visa, American Express, MasterCard och Diners.
5. In- och utcheckning
Beställda hotellrum garanteras att vara klar för incheckning från kl. 15:00 på ankomstdagen (lokala undantag kan förekomma). Utcheckning avgörs per hotell, vanligtvis kl. 12:00 på avresedagen.
Av säkerhetsskäl behöver alla gäster över 18 år kunna uppvisa giltig legitimation. Hotellet förbehåller sig rätten att häva bokningen om giltig legitimation inte kan uppvisas.
6. Ansvar för skada
Gästen, eller den som står som garant för rummet ansvarar för skador som uppstår som följd av oaktsamhet eller oförsvarligt uppträdande av gästen. Vi påminner om att alla hotell är rökfria. Vid överträdelse kommer hotellet att kräva ersättning för extra tvätt av rummet. Denna ersättning uppgår till 1 500 NOK och kommer att debiteras från sluträkning till gästen som står som ansvarig för rummet.
7. Force majeure
Händelser utanför avtalsparternas kontroll - exempelvis strejk, lockout, brand etc. som gör det omöjligt att uppfylla förpliktelserna i detta avtal - ger rätt till att häva avtalet utan ersättningsansvar.
8. Domstol
Alla tvister som kan uppstå mellan parterna i detta avtal (gästen och hotellet) ska behandlas enligt svensk lagstiftning. Om tvisten inte kan lösas i godo ska hotellets jurisdiktion gälla, med undantag för obligatoriska regler i konsumentavtal.
Sekretesspolicy för Strawberry
Här hittar du utförlig information om vår sekretesspolicy.
1. Inledning
Vi på Strawberry behandlar dina personuppgifter i olika sammanhang, exempelvis när du beställer tjänster av oss, övernattar på våra hotell, använder tjänster som vi levererar och i andra sammanhang. I vår sekretesspolicy hittar du mer information om hur vi behandlar personuppgifter. Nedan hittar du också kontaktinformation om du har frågor eller vill ha mer insyn i de uppgifter vi sparar.
Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande svensk personuppgiftslag och EU:s dataskyddsförordning GDPR.
2. Behandlingsansvarig för dina personuppgifter
Företag: Nordic Choice Hospitality Group AS (Strawberry), org. nr. NO 990465339 Postadress: Postboks 2424 Solli Besökadress: Frederik Stangs gate 22-24 Postnummer 0201 Postort: OSLO Telefon: +46 771 666 700 E-post privacy@strawberry.no
Vårt företag, Nordic Choice Hospitality Group AS (Strawberry), ansvarar för behandlingen av personuppgifter i våra centrala system för bokning, fakturering och hotelldrift. När du bokar, övernattar och betalar hos oss är det Strawberry som är behandlingsansvarig.
Vårt företag, Nordic Choice Commercial Services AS (NCCS), ett bolag inom Strawberry gruppen, org. nr. NO 968819372, Postboks 2454 Solli 0201 OSLO, tlf. +46 771 666 700, e-post privacy@strawberry.no är behandlingsansvarig för våra webbsidor, för ditt konto på vår webbplats, för vår applikation (app) och för vårt bonusprogram. NCCS är också behandlingsansvarig för vår marknadsföring och utskick av e-post till våra kunder och kontakter samt annan digital marknadsföring.
Strawberry består av Comfort Hotel, Quality Hotel och Clarion Hotel plus en rad fristående hotell. Vissa av de fristående hotellen använder lokala system för bokning och fakturering. Dessa hotell har egna sekretesspolicyer och är själva behandlingsansvariga för bokningar och hotellvistelser.
3. Behandling av personuppgifter för bokning och vistelse
I samband med dina bokningar eller bokningar som du gör åt andra behandlar vi de personuppgifter vi behöver för att kunna uppfylla avtalen om bokning och köp av tjänster. Detta är information som du har gett oss direkt eller som du har gett oss via en resebyrå eller en agent. Vi behandlar exempelvis uppgifter om din identitet, din kontaktinformation och din betalningsinformation. Vid vissa tillfällen sparar vi ditt passnummer. Dessutom behandlar vi andra uppgifter du kan ha gett oss och som är relevanta för din vistelse hos oss. Detta kan vara information om allergier eller speciella önskemål för din vistelse. Vi registrerar alla köp och beställningar du gör hos oss som exempelvis spa, restaurang, roomservice och liknande för att kunna leverera dessa tjänster och för att du ska kunna betala för dem.
Vi behandlar dessa uppgifter så länge det är nödvändigt för att uppfylla avtalet om bokning med dig och så länge aktuell lagstiftning eller myndigheter ålägger oss detta.
Våra hotell har kameraövervakning som är i drift dygnet runt och vi sparar information från alla nyckelkort som används på våra hotell. Syftet med kameraövervakning och passerkontroll är att förebygga, upptäcka och dokumentera brott och andra oönskade händelser. Inspelningar från kameraövervakning sparas och raderas automatiskt i enlighet med de regler som gäller i respektive land. Loggar från passerkontrollen raderas automatiskt efter 21 dagar. För att få tillgång till denna information behöver du kontakta Strawberry och styrka ditt krav som kommer att granskas.
4. Behandling av personuppgifter för restaurangbokning
I samband med restaurangbokningar utförda av dig eller av andra för din räkning behandlar vi de personuppgifter vi behöver för att kunna uppfylla avtalet för bokning och köp av tjänster. Detta är information som du har gett oss direkt. Vi behandlar till exempel information om dina kontaktuppgifter.
Vi behandlar även andra uppgifter du kan ha gett oss och som är relevanta för ditt besök hos oss. Det kan vara information om allergier eller särskilda önskemål för ditt besök. Vi registrerar alla bokningar du gör hos oss för att kunna tillhandahålla personaliserade tjänster åt dig.
Vi behandlar denna information så länge det är nödvändigt för att uppfylla bokningsavtalet med dig, och även under ett år för att kunna tillhandahålla personaliserad service om du väljer att komma tillbaka till någon av våra restauranger. Den sistnämnda behandlingen är baserad på vårt berättigade intresse att ge dig så bra service som möjligt och du kan när som helst invända mot denna behandling.
5. Behandling av personuppgifter på ditt användarkonto (webbprofil)
Om du vill kan du skapa ett användarkonto på vår webbplats (webbprofil). Här kan du välja att registrera namn, adress, intressen och andra upplysningar för att förenkla senare beställningsprocesser. Dessa uppgifter samlas in från dig.
Uppgifterna du lämnar sparas tillsammans med bokningsdata och köphistorik. Vi använder dessa uppgifter till att anpassa webbplatser och appar efter dina behov och kommer även att använda uppgifterna för att anpassa din hotellvistelse hos oss. Orsaken till vår användning av uppgifterna är att uppfylla avtalet med dig.
6. Behandling av personuppgifter knutna till ditt medlemskap i Strawberry
Om du har anmält dig till vårt bonusprogram, något vi för övrigt tycker att du bör göra, behandlar vi uppgifter om ditt namn, din kontaktinformation och köp- och uttagsinformation i tillägg till andra uppgifter du kan ha gett oss. Dessa uppgifter samlas in från dig. Vi behandlar dessa uppgifter för att administrera Strawberry, samt för att beräkna och dela ut dina bonuspoäng. Orsaken är att vi uppfyller ett avtal med dig.
Vi inhämtar eller ger uppgifter till våra samarbetspartners då detta är nödvändigt för att uppfylla dina beställningar eller för att beräkna dina bonuspoäng eller för att du har samtyckt till detta. Våra samarbetspartners visas här. Detta innebär namn, kontaktinformation, status på medlemskap, samt köp relevanta för beräkning av bonuspoäng.
Som ett villkor för registrering ber vi om ditt godkännande till att motta marknadsföring. Detta godkännande inhämtas separat när du anmäler dig som medlem och kan när som helst dras tillbaka. Du hittar dina godkännanden under "Mina sidor". Baserat på ditt samtycke behandlar vi din e-postadress i marknadsföringssyfte.
Vår behandling av personuppgifter beskrivna i kapitel 5 varar så länge du är medlem, och därefter tills dina bonuspoäng förfallit.
7. Behandling av personuppgifter vid användning av appen
Vi har utvecklat vår egen Strawberry-app för iOS och Android. I vår app hittar du information om ditt medlemskap, om bokningar och om Strawberry. Du kan använda appen till att boka, som nyckelkort om du bor hos oss och som kanal för att få information från oss eller kommunicera med oss.
Vår app ber dig om följande åtkomst:
- Tillgång till platsdata för att ge dig översikt över våra hotell i närheten.
- Motta data från internet.
- Se nätverksuppkopplingar.
- Full nätverksåtkomst.
- Hindra enheten från att gå över till viloläge.
- Tillgång till bluetooth för användning av nyckelkort i app.
- Tillåta pushmeddelanden.
Du väljer själv om du vill bevilja åtkomst till den information som vår app ber om. Om du nekar åtkomst till den informationen kommer detta att påverka appens funktionalitet.
Du kan när som helst ändra åtkomstbehörighet för appen. Vi ger dig även möjlighet att ändra dina inställningar för att anpassa appen.
8. Behandling av personuppgifter i marknadsföringssyfte
Om du anmäler dig till vårt nyhetsbrev sparar vi och använder din e-postadress till att skicka dig nyheter och erbjudanden.
Vi kommer även att använda din e-postadress eller ditt telefonnummer till att skicka dig nyheter och erbjudanden inom reglerna för befintliga kundrelationer. Grunden till detta är marknadsföringslagstiftningen.
Vi kontaktar dig i sociala medier efter ditt samtycke eller inom befintlig kundrelation. För att använda sociala medier som kommunikationskanal måste vi lämna ut din e-postadress eller ditt telefonnummer till det aktuella sociala mediet. Vår orsak till detta är ditt godkännande eller legitima intresse.
Du kan när som helst dra tillbaka det godkännande du har gett oss. Detta gör du under "Mina sidor".
Du kan också reservera dig mot att få marknadsföring. Detta gör du genom att kontakta oss på e-postadress customerservice@strawberry.no.
9. Behandling av personuppgifter för utveckling, felsökning och säkerhet
Vi behandlar data som inkluderar personuppgifter för att felsöka och rätta fel, förbättra våra tjänster och tekniken vi använder och för att analysera användning och användarbeteende. Vidare behandlar vi personuppgifter för att verifiera din identitet, inklusive verifiera identitet i samband med din användning av våra digitala tjänster.
Vi anonymiserar data eller utarbetar statistik i den utsträckning vi kan, men vi behandlar även personuppgifter i utvecklings-, felsöknings-, statistik- och säkerhetssyfte.
10. Behandling av personuppgifter för övriga syften
För tävlingar eller andra aktiviteter som du kan delta i behandlar vi personuppgifter som namn och kontaktinformation när detta är nödvändigt, exempelvis för att registrera vilka som deltar och därefter dra en eller flera vinnare. Vi kommer i den utsträckning det är möjligt att informera konkret om detta när du deltar i tävlingar eller andra aktiviteter.
Om du kontaktar vår kundservice eller på annat sätt vänder dig till oss med frågor, behandlar vi personuppgifter du ger så långt det är nödvändigt för att besvara och logga din fråga. Vi för också en lista över vilka nyhetsbrev och erbjudanden vi skickar ut, och huruvida de öppnas. Orsaken till detta är legitima intressen eller för att uppfylla avtal med dig eller besvara dina frågor. De legitima intressena är att ha god kundservice och för att anpassa mängden nyhetsbrev som skickas.
Utöver behandling som vi har beskrivit i vår sekretesspolicy eller baserat på ditt samtycke, kommer vi vid något tillfälle behandla personuppgifter när gällande lagstiftning, inklusive personuppgiftslagen och GDPR, gällande myndighetsregler eller om en domstol ålägger oss eller tillåter oss detta.
11. Analys, produktutveckling och personalisering
Vi behandlar dina personuppgifter för att analysera och förutse dina preferenser som medlem, exempelvis dina hotellpreferenser. Genom att analysera dina preferenser har vi möjlighet att kontinuerligt förbättra och anpassa våra erbjudanden efter dina specifika behov och önskemål.
Exempel på sådana behandlingsaktiviteter är:
- Förutsäga dina hotellpreferenser baserat på vilka hotell du tidigare tittat på, och lyfta fram de vi tror att du kommer gilla i våra digitala kanaler.
- Förutsäga vilka erbjudanden som kan vara mest intressanta för dig baserat på dina tidigare köp hos Strawberry. Om du exempelvis ofta bokar på helger kan du få erbjudanden om helgvistelser.
- Analysera vilket typ av hotell eller rum du föredrar att bo i baserat på dina köpbeteenden, och exempelvis ge dig familjeerbjudanden om du ofta bokar för barn.
- Lokalisera vilka inköpskanaler, t.ex. online eller via resebyrå, du föredrar baserat på ditt köpbeteende, och ge dig anpassade erbjudanden i den kanalen.
För att utföra dessa analyser använder vi information som du har gett oss, såsom medlemsinformation (namn, ålder, adress), resultat från kundundersökningar, boknings- och transaktionsdata, och ibland en kombination av dessa.
Genom att analysera transaktionsdata, demografisk och geografisk data, kategoriserar vi kunder i olika segment baserat på deras preferenser och geografiska lägen. Denna information hjälper oss att förstå unika behov och preferenser hos de olika segmenten, så att vi kan anpassa våra marknadsstrategier och kampanjer för att möta våra kunder bättre.
Resultatet av dessa analyser kan användas för att profilera användarpreferenser på en aggregerad nivå, vilket innebär att datan inte längre är personligt identifierbar. Vi gör detta för att exempelvis kunna förutse köpmönster och preferenser på en allmän nivå, utan att identifiera individer.
Vi använder inte personuppgifter för att fatta automatiserade beslut som kan ha juridiska konsekvenser för dig eller som på annat sätt kan påverka dig i betydande grad.
Den rättsliga grunden för analyser, segmentering och personalisering är en intresseavvägning, där vi har ett intresse av att erbjuda våra kunder relevanta och intressanta produkter och erbjudanden.
Du har rätt att invända mot de profileringsaktiviteter som beskrivs ovan. Om du vill invända mot sådan behandling, vänligen skicka ett e-postmeddelande till: privacy@strawberry.no.
12. Behandling av personuppgifter om våra leverantörer, företagskunder och kontakter i näringslivet
Vi behandlar information om kontaktpersoner hos våra leverantörer, företagskunder, samarbetspartner, deltagare på våra arrangemang riktade mot näringslivet samt andra personer som uppträder inom näringslivet. Detta gör vi för att kunna arbeta effektivt, ingå och hantera kontrakt, rekrytera, driva vårt företag och utveckla vårt företag och vårt professionella nätverk. Dessa upplysningar består vanligtvis av namn, kontaktinformation, ställning, företag, kompetens, företagsmässiga intressen och deltagande i våra arrangemang för näringslivet eller tidigare visat intresse för oss och våra anställda.
Vi sparar sådan information så länge vi värderar att företaget och personerna är en av våra företagskontakter. Orsaken till detta är legitima intressen.
13. Utlämning av personuppgifter och lagstadgad behandling
Vi lämnar inte ut dina personuppgifter till tredje part såvida du inte har samtyckt till detta, eller om gällande lagstiftning, inklusive personuppgiftslagen och GDPR, myndighetsregler eller domstol tillåter oss eller ålägger oss detta.
För ordningens skull informerar vi om att vår användning av databehandling för att behandla uppgifter på våra vägnar, inte räknas som utlämning.
14. Inhämtning av personuppgifter från andra
För att försäkra att vi har korrekt information om dig kan vi jämföra dina uppgifter mot andra källor som telefonkatalog, folkbokföringsregister och liknande. Det kan ibland bli aktuellt att göra en kreditupplysning på våra kunder, vilket innebär inhämtning av kreditinformation från andra källor. Vi hämtar in demografiska uppgifter som ålder, kön och språk från andra källor. Vi inhämtar också information från våra samarbetspartners och från andra delar av koncernen när detta är lagligt och nödvändigt för leverans av tjänster och kommunikation till dig.
15. Dina rättigheter
Du som person har fler rättigheter enligt personuppgiftsregelverket.
Du har rätt att kräva insyn, rättning eller radering av personuppgifter som vi behandlar om dig. Du har vidare rätt till att kräva begränsad behandling, rätt att opponera mot behandlingen och kräva rätt till dataportabilitet.
Här kan du begära information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss på epost: privacy@strawberry.no. Vi svarar på ditt meddelande så fort som möjligt och senast inom 30 dagar.
Vi kommer att be dig bekräfta din identitet eller uppge ytterligare information innan vi låter dig ta del av dina uppgifter. Detta gör vi för att försäkra oss om att vi bara ger tillgång till dina personuppgifter till dig - och inte till någon annan som utger sig för att var dig.
16. Dataskyddsombud
Vi har vårt eget dataskyddsombud i Strawberry. Dataskyddsombudet hanterar alla våra företag och alla personuppgifter vi behandlar i de länder vi har verksamhet i.
Dataskyddsombudet är vår kontaktpunkt för Datainspektionen.
Ombudet ger Strawberry, våra databehandlare och våra anställda råd och vägledning om behandling av personuppgifter och reglerna för detta. Ombudet jobbar med att kontrollera att vi följer reglerna för personuppgifter och våra interna riktlinjer.
Vårt ombud kan även hjälpa dig med att ta tillvara på dina rättigheter gentemot oss eller hjälpa dig att få svar på frågor om dina personuppgifter hos oss.
Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på privacy@strawberry.no.
Om du anser att vår behandling av personuppgifter inte stämmer med det som beskrivs här eller att vi på annat sätt bryter mot personuppgiftslagen, kan du klaga till Datainspektionen eller tillsynsmyndigheten i det land som du bor på hotell i. Du hittar information om hur du kontaktar Datainspektionen på deras webbplats www.datainspektionen.se.
17. Användning av databehandling. Överföring till utlandet
Vi använder flera databehandlare för att kunna leverera våra tjänster till dig. Bland annat använder Strawberry databehandlare för att hjälpa till med fastighetsförvaltning, bokningssystem, kommunikation, supporttjänster samt för att analysera kunders preferenser och segment.
Eftersom vi är en del av Choice Hotels International, Inc. (CHI), använder vi samma bokningssystem som CHI. Detta innebär att personlig information om bokningar av övernattningar behandlas i USA, med CHI som vår databehandlare. Överföringen av information till USA baseras på EU:s standardavtal för överföring från oss som personuppgiftsansvarig i Europa till en databehandlare i USA.
18. Cookies
Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen på vår webbplats.
En cookie är en liten textfil som placeras på din enhet: mobil, dator eller surfplatta. Cookien känner igen vilken typ av innehåll som du letat efter och vilka sidor du har besökt på vår webbplats. Information som sparas med hjälp av en cookie kan vara hur du använder vår webbplats, vilken typ av webbläsare du använder och vilka sidor du har besökt.
En permanent cookie ligger kvar på din dator under en bestämd tid. En sessionscookie lagras tillfälligt i minnet medan du är inne på vår webbplats. Sessionscookien försvinner när du stänger din webbläsare. Vi använder både permanenta cookies och sessionscookies. Strawberry kan också komma att använda tredjepartscookies.
Om du inte vill att vår webbplats placerar cookies i din dator kan du avaktivera cookies i din webbläsare. Om du avaktiverar cookies kommer funktionaliteten på vår webbplats att begränsas.
19. Ändring i sekretesspolicy eller i behandling
Vi jobbar kontinuerligt med utveckling och förbättring av våra tjänster inför våra kunder. Detta kan ändra sättet eller omfånget av vår behandling av personuppgifter. Informationen vi ger genom denna sekretesspolicy kommer därför att justeras och uppdateras med ojämna mellanrum. Vi kommer dessutom att ändra sekretesspolicyn när nya regler eller myndighetspraxis gör detta nödvändigt.