”Du ska inte bry dig om vad andra tycker”, sägs det. Vi håller absolut inte med. Som konsumenter har vi aldrig haft så stor makt som idag. Och som alla vet: Be inte servitören rekommendera en bra restaurang om du vill ha ett ärligt svar. Fråga istället grannen, en vän, en familjemedlem, en kollega – eller farbror Google.
Enligt analysföretaget Econsultancy undersöker 61 procent av oss vad andra tycker innan vi beställer eller köper något på nätet.
Det är därför vi på Strawberry inte kan dölja vår glädje just nu. ”Folket har talat.” Ni har sagt vad ni tycker. Och det är när folket får tycka – kritisera, berömma, betygsätta och kommentera – som vi hamnar högt upp på listan. Och det har vi gjort även den här gången.
Varje år utser världens största resesajt, TripAdvisor, årets populäraste och bästa destinationer, restauranger, museer, badstränder, öar, sevärdheter och hotell. Det som är mest spännande med dessa bedömningar är juryn. Den består nämligen av 60 miljoner medlemmar som lämnat 250 miljoner omdömen och synpunkter om 4,9 miljoner övernattningsställen, restauranger och sevärdheter. Omdömen och synpunkter från människor. Äkta människor.
Det var i det sammanhanget ni sa vad ni tycker om oss, vilket resulterade i 25 ”Travellers Choice awards”, 17 ”Top hotel awards”, 15 ”Best service awards” och sex ”Best bargain awards”.
> Se hela listan över vinnarna
Därför kan vi inte låta bli att skryta lite just nu. Vi är så stolta. Och ni har sagt så många fina saker. Vi har fått höra att vi är moderna, serviceinriktade och innovativa, att det är rent och snyggt hos oss, att det finns människor som skulle kunna tänka sig att bosätta sig permanent i våra hotellrum – ja, till och med att vi ”osar sex appeal”.
Vi rodnar. Men färgen i ansiktet värmer gott i hjärtat.
«This hotel oozes sex appeal, with a location on the water at the far end of Aker Brygge. It’s a brilliant place to take your spouse.»
– Gästomdöme om hotellet “The Thief”
Era fina ord, omdömen och stjärnor gav bland annat Oslo-hotellet, The Thief, en pallplacering när TripAdvisor utsåg Norges bästa hotell 2016.
Som du förstår är det här en stor sak för oss. Särskilt med tanke på att det är folket som har talat. Tusen tack för att du tycker och tänker om oss. Fortsätt med det – även om det handlar om sådant vi bör förbättra. För det är dina ärliga åsikter som får oss som jobbar på hotellen att göra bättre ifrån oss – dag för dag, i varje hotellobby, i varje reception, i varje restaurang och i varje hotellrum.