Trött på kön i receptionen? Vill du upp till hotellsängen så fort som möjligt och vila benen efter en lång dag? Eller gillar du helt enkelt att göra saker själv och att testa ny teknologi? Oavsett vilket har vi nu Self Service-stationer på ett antal hotell där du själv kan checka in – snabbt och smidigt. Läs mer om hur det går till och om fördelarna för både gäster och hotell.
Gå rakt upp på rummet
Vi vet att många av våra gäster både är trötta och stressade när de anländer till våra hotell, de flesta vill upp på rummet och slänga upp fötterna i viloläge så snabbt som möjligt. Till er har vi en lösning: Self Check-In. Här kan ni själva checka in, betala och skapa er egna rumsnyckel, så slipper ni kön till receptionen.
En Self Service-station på ett av våra Clarion Hotel®
Vi har pratat med Wenche Eklund, Guest Relations Manager på Clarion Hotel® Post, om deras Self Service-station som har varit igång sedan mars 2018.
– Vår station där gästerna själva kan checka in är perfekt när det är lång kö till hotellreceptionen. Att kunna erbjuda det till de gäster som inte vill stå i den långa kön är väldigt skönt. Berättar Wenche för oss, och fortsätter sedan.
– Framförallt ser vi att det är affärsresenärer som väljer att checka in själva, de älskar när det går snabbt och smidigt. Men än så länge checkar majoriteten av hotellets gäster in i vanliga receptionen och det är viktigt att gästen förstår att vi absolut inte har skapat Self Service-stationen för att göra oss av med personal, tvärtom. Vi vill kunna erbjuda möjligheten att snabbt och smidigt få åtkomst till sitt rum, men vi finns alltid där för våra gäster vare sig man vill byta rum, behöver vouchers eller har funderingar på annat.
Så, hur går man tillväga?
– Gästen följer enkelt instruktionerna som anges på de iPads som står på Self Service-stationen vid sidan om receptionen. Först fyller man i: efternamn, förnamn och antal nätter man skall bo, sedan sin mailadress om man vill. Beroende på om man skall betala eller inte sätter man nu i betalkortet i kortläsaren. Efter detta dyker ett meddelande upp på skärmen med ditt rumsnummer samtidigt som ett meddelande skickas till mobil. Vill man ange sitt telefonnummer gör man detta, då får du ett meddelande med ditt rumsnummer – kan vara bra för de glömska. Sista steget är att göra sin rumsnyckel, då gäller det att hålla ett öga på den lilla kortläsaren som syns nedanför iPaden, förklarar Wenche för oss.
Trots att receptionen på Clarion Hotel® Post är otroligt stor bildas ibland långa köer, perfekt med Self Service-stationen till höger (som tyvärr inte syns på bild).
Använd vår smidiga app!
Ett tips till er alla som villl göra er hotellvistelse så smidig och enkel som möjligt, ladda ner vår app. Här kan du göra allt från att boka din vistelse, hålla koll på dina bokningar, betala ditt hotellrum, checka in och ut, chatta med hotellet du bor på, du kan till och med använda din mobil som rumsnyckel på ett flertal hotell. Hur häftigt är inte det?