Hur danskarna Mads och Mikkel gjorde herrsmycken till en global succé
När den globala superstjärnan Jay-Z ville ha ett unikt smycke vände han sig till den danska duon Mads och Mikkel Kornerup. Bröderna har en viktig vision som ligger bakom deras exklusiva herrsmycken: "Kom ihåg dina värderingar".
När Mads Kornerup var 19 år gammal reste han runt i Brasilien. Där fick han se ädelstenar för första gången och blev helt hänförd.
Fascinerad. Fängslad. Han kunde inte släppa tanken på att göra något med "dessa skönheter", som han uttrycker det, och så började den kreativa processen. Det hela resulterade i smyckesdesign som blev världskänt.
"Jag har själv aldrig varit rädd för att bära smycken, och min bror Mads och jag delade samma vision. Vi tänkte att om vi gillar att bära smycken så måste det också finnas andra män där ute som gillar samma sak", säger Mikkel.
En resa till Brasilien blev startpunkten för det som nu kallas för Shamballa Jewels – en smyckeskollektion som fått genomslag bland dem som uppskattar vardagslyx.
Brödernas diamanter och ädelstenar har synts till på Hollywoodstjärnan Leonardo DiCaprio, designern Karl Lagerfeld, Kronprinsessan Mary av Danmark och inte minst den tidigare nämnda musikern och entreprenören Jay-Z.
När Jay-Z önskade sig något speciellt
Många år av kreativa processer och affärsutveckling har förstås förflutit sedan den 19-årige Mads var i Brasilien och fram till denna berättelse om när superstjärnan Jay-Z beställde ett mycket speciellt armband. Men låt oss komma direkt till den riktigt häftiga delen, eftersom den involverar en av tidernas största rappare.
"Shamballa Jewels uppstod på grund av en önskan att skapa vackra smycken som är så mycket mer än bara ädla material. Namnet Shamballa Jewels bygger på ett mytiskt kungadöme i Himalaya", säger Mads.
Båda bröderna från Köpenhamn utstrålar professionalism och självsäkerhet. Båda har vitt skägg, bär ringar på fingrarna, armband och långa halsband. Trots detta framstår de fortfarande som ödmjuka och balanserade.
"År 2001, när Shamballa Jewels var i sin begynnelse, fick vi möjligheten att designa ett armband åt musikikonen Jay-Z. Under denna tid var det många kändisar som hade börjat utöva yoga och meditation. Jay-Z var en del av denna rörelse och efterfrågade därför ett armband som skulle vara mer meditativt än de typiska smyckena från rapvärlden", delger Mads.
En uppsättning guldpärlor skapades, graverade med rapparens personliga logotyp och initialer och prydda med två halvkarats diamanter. Det här var starten på det som nu har blivit det ikoniska flätade armbandet Shamballa®. Samtidigt var det också början på den resa som kulminerade i den framgång som Mads och Mikkel åtnjuter i dag.
Samarbete med Villa Copenhagen
Bröderna äger nu en flaggskeppsbutik i Köpenhamn. Dessutom har de placerat sin signatur på inredningen av det femstjärniga hotellet Villa Copenhagen i Köpenhamn.
Specialdesignad enbart för dig
Att smycken som enbart är avsedda för män har blivit så populära är inte så överraskande som många kanske tror.
Mikkel framhåller att män har burit smycken som en symbol för sin tro eller sina prestationer i århundraden. Med tiden har detta ersatts av kostymer och klockor.
"Vi ansåg, och anser fortfarande, att dessa två traditioner kan kombineras", säger Mikkel.
De danska brödernas smycken bygger på tradition och historia. En plats som ligger halvvägs mellan uråldrig österländsk filosofi och nordiska designtraditioner. Dessutom har de en mycket exklusiv prägel:
"Våra smycken är skräddarsydda för kunden, vilket ger samlaren en unik möjlighet att skapa en personlig skatt som representerar de värderingar och minnen som varje individ vill leva efter".
Deras kollektion har med tiden blivit större och består nu av halsband, örhängen, ringar och manschettknappar, och vänder sig numera till både män och kvinnor.
Visionen som ligger bakom smyckena
Bröderna själva bär ett antal armband på båda armarna, en del är klassiska och en del personliga. Deras betydelse är hemlig, men bortsett från ädelstenar, guld och diamanter är visionen något som ligger bortom det lyxiga och materialistiska.
"Vi har båda utövat yoga i många år, och vi har alltid varit nyfikna på hur människor har använt accessoarer i århundraden, som t.ex. bönepärlor och meditation, för att utforska sitt eget inre. Detta är också något som vi alla kan bli bättre på i dag - att ta en paus, andas och hitta balansen", säger Mikkel.
Detta är precis vad bröderna vill att människor ska uppleva och minnas genom sina smycken och dess symboler.
"Den visionen har varit viktig för oss från allra första början och är ännu mer relevant i dag, när människor letar efter något lyxigt bortom materialismen."
"Det handlar om att komma ihåg sina värderingar här i livet."