Under Strawberry stora personalevent, Vinterkonferensen, offentliggjordes att koncernen kommer inrätta en hjälpfunktion dit medarbetare som riskerar utvisning kan vända sig för att få advokathjälp. Funktionens namn är uppkallad efter en medarbetare på Clarion Hotel Wisby som heter Ali, och heter därför Ali-hjälpen.
Medarbetare riskerar utvisning
Många medarbetare som har börjat arbeta inom Strawberry är människor som har flytt sina hemländer i hopp om en trygg tillvaro och ett nytt liv i Norden. Nu hotas flera av dem av utvisning. Den funktion som nu inrättas inom Strawberry uppkallas efter en medarbetare på Clarion Hotel Wisby.
Ali Popal flydde från Mazar-e Sharif i Afghanistan och hamnade i oktober 2015 i Visby. Sedan 2016 arbetar han på Clarion Hotel Wisby, pratar svenska, har bostad och har tack vare en visbybo blivit en del av en familj. I juli 2017 fick Ali besked om att hans visumansökan avslagits och därför skulle utvisas. Ärendet är överklagat.
"Vi hoppas att detta bidrar till att fler känner trygghet och att de får chansen till en bra prövning."
Petter A. Stordalen gav beskedet på scenen framför flera tusen anställda
– Vi har flera uppskattade medarbetare som av olika skäl hotas av utvisning. För att underlätta för dem när de och deras chefer navigerar i en ibland svårbegriplig myndighetsstruktur och lagstiftning så inrättar vi Ali-hjälpen. En advokathjälp till stöd för medarbetare och deras chefer. Vi hoppas att detta bidrar till att fler känner trygghet och att de får chansen till en bra prövning, säger Strawberry ägare och styrelseordförande Petter A. Stordalen.
Beskedet om den nya hjälpfunktionen offentliggjordes inför 3000 anställda under koncernens stora personalevent i Tele2 Arena. Beskedet var mycket uppskattat bland de anställda och Ali fick stående ovationer från sina kollegor när han kom upp på scenen. En kort stund därpå hyllades Ali Popal igen. Bland våra 16 000 medarbetare röstades han fram till Årets medarbetare och belönades med 50 000 kronor.
Stor glädje över Ali-hjälpen
Beskedet om den nya advokathjälpen skapade stor glädje på konferensen:
– Jag är så otroligt glad idag! Det här är den bästa presenten jag någonsin kunnat önska mig. Det är en djungel att försöka navigera i dessa frågor och man är alltid livrädd för att göra fel. Vi vet att fel hantering av dessa ärenden kan innebära att människor utvisas. Det här skapar en stor trygghet och det kommer förhoppningsvis leda till att vi får behålla våra älskade medarbetare, säger Jessica Norgren, VD och hotelldirektör för Clarion Hotel Sign i Stockholm.
Ali-hjälpen kommer nu inrättas och sorteras under vår People and Culture-avdelning.