Fullständiga medlemsvillkor
1. Medlemskap/Allmänna villkor
1.1 Dessa medlemsvillkor gäller för alla medlemmar från och med 19.11.2024 och ersätter alla tidigare versioner av medlemsvillkor.
1.2 Medlemskapet i Strawberry ingår som del av Nordic Choice Commercial Services AS (Strawberry), org. nr. 968 819 372. Medlemsvillkoren är ett avtal mellan medlem och Strawberry.
1.3 Medlemskapet är personligt och beviljas endast personer som har fyllt 18 år. Medlemskapet med sina förmåner kan inte utnyttjas av andra än de som är medlemmar.
1.4 Medlemskapet bekräftas via sms och/eller e-post. Varje medlem får ett unikt medlemsnummer. Detta är synligt i inloggat läge i appen eller hemsidan.
1.5 Medlemmen ansvarar för att uppge att de är medlem på hotellen eller hos partners för att ta del av bonuspoäng och/eller Spenn och förmåner.
1.6 Strawberry förbehåller sig rätten att utesluta en medlem från medlemsprogrammet och ta bort poäng och/eller Spenn som är intjänade inom Strawberrys medlemsprogram. Detta kan tex ske vid missbruk av medlemskap, poäng, Spenn och förmåner gentemot aktuella villkor, eller vid kriminella, oetiska eller omoraliska handlingar, eller vid respektlöst eller oönskat uppförande mot hotell, anställda eller partners. Förteckningen är inte uttömmande.
1.7 Medlem ansvarar för att på förhand informera sin arbetsgivare, och få dennes godkännande vid behov, när medlem räknar med att tjäna bonuspoäng och/eller Spenn baserat på konsumtion som betalas av arbetsgivaren. Strawberry kan under inga omständigheter hållas ansvarig om medlem inte informerar och/eller inte får arbetsgivarens samtycke på förhand. Medlemmar rekommenderas generellt att få arbetsgivarens samtycke för användning av bonuspoäng eller Spenn.
1.8 Om bonuspoäng eller Spenn som är intjänade i samband med arbete används för privat bruk kan användningen, i vissa rättskipningsområden, som till exempel i Sverige, Norge, Finland och Danmark, ha skattemässiga konsekvenser. Medlem är skyldig att informera arbetsgivare och/eller relevanta myndigheter om detta och betala alla gällande skatter och avgifter som följer av användandet. Strawberry frånsäger sig allt ansvar för skatter eller skattskyldighet som åligger medlem i detta avseende.
1.9 Medlemskap kan inte överlåtas till annan person.
1.10 Strawberry förbehåller sig rätten att avveckla medlemsprogrammet med sex månaders varsel till medlemmarna. Ett sådant varsel kan förmedlas via e-post, sms eller publiceras på hemsidan.
1.11 I händelse av att medlemsprogrammet måste avvecklas på grund av förhållanden i ett lands lagstiftning eller ett domstolsbeslut, eller som följd av ett förbud från ett lands myndigheter, ansvarar Strawberry inte för den förlust en sådan avveckling eventuellt kan innebära för den enskilde medlemmen. Strawberry kommer i möjligaste mån försöka ge varje medlem ett snabbt besked om förhållanden som behandlas under denna punkt skulle inträffa. Punkt 1.10 ovan gäller inte vid avveckling enligt denna bestämmelse.
1.12 Medlem kan när som helst avsluta sitt medlemskap. Uppsägning skall ske skriftligen:
Digitalt: | Via mina sidor på Strawberrys web |
E-post: | booking@strawberry.se |
Brev: | Strawberry kundservice |
Evenemangsgatan 48 | |
169 56 Solna |
Uppsägningen träder i kraft omedelbart från det datum Strawberry får meddelande om uppsägningen.
1.13 Ett avslutat medlemskap, oavsett orsak till avslut, innebär att alla intjänade bonuspoäng eller Spenn från Strawberry raderas från medlems konto. Medlem kan inte längre nyttja intjänade bonuspoäng eller Spenn hos Strawberry, se kravet på aktivt medlemskap avsnitt 5.
1.14 Strawberry förbehåller sig rätten att, utan föregående varsel till varje enskild medlem, ändra medlemsvillkoren. Sådana ändringar publiceras på hemsidan och träder i kraft 14 dagar efter publicering på hemsidan om inte annat anges. Medlem ansvarar själv för att hålla sig uppdaterad i förhållande till eventuella ändringar av villkoren.
1.15 När det görs ändringar i medlemsvillkoren som kräver samtycke eller godkännande enligt lag, kommer Strawberry be medlemmarna om samtycke eller godkännande. För medlemmar som inte ger samtycke eller godkänner de nya villkoren förbehåller sig Strawberry möjligheten att avsluta medlemskapet. Medlem kan säga upp avtalet om medlemskap om denne inte önskar vara bunden av ändrade villkor.
2. Medlemskommunikation, samtycke och behandling av personuppgifter
2.1 Strawberry behandlar de personuppgifter som är nödvändiga för att de eller deltagande partners och underleverantörer ska kunna uppfylla avtalet gällande leverans av medlemskapets innehåll samt erbjuda relevanta erbjudanden och kommunikation. Närmare information om behandling av personuppgifter, syfte, rättslig grund, översikt på underleverantörer, krav på insyn, korrigering eller radering finns i “Allmänna villkor och sekretesspolicy”.
2.2 Vid tecknande av medlemskap samtycker medlem till att ta emot information och erbjudanden från Strawberry om företagets och deltagande partners produkter. Medlem måste ge samtycke till e-post, telefon, sms och andra digitala kanaler för att kunna gå med i programmet, samtycket kan därefter när som helst ändras.
2.3 Medlem som lämnat samtycke kan, baserat på tidigare köp samt uppgifter som medlem har lämnat, mottaga information och erbjudanden från Strawberry eller deltagande partners. Därmed kan medlemskapet ge en bättre upplevelse till den som givit samtycke.
2.4 Medlemmens samtycke är frivilligt och hela eller delar av samtycket kan när som helst ändras. Samtycken administreras genom att logga in på Min sida i appen eller hemsidan. Alternativt kan medlem ändra samtycke genom att kontakta kundservice.
3. Spenn/Bonuspoäng
3.1 Spenn
3.1.1 Spenn är den nya sortens poäng, från 19.11.2024 ersätter denna typ av poäng alla tidigare versioner av poäng som kan intjänas av medlemmar i Strawberry.
3.1.2 Som medlem hos Strawberry tjänar man Spenn på kvalificerande köp, det är inte möjligt att vara medlem utan att tjäna Spenn.
3.1.3 Kontoadministratör för Spenn är Spenn Group AS (org.nr. 932435888), de ansvararför konto, valutahantering, transaktionsöversikt samt saldo för Spenn för var enskild medlem hos Strawberry. Följande villkor hos Spenn gäller fram till att medlem hos Strawberry eventuellt väljer att skapa ett konto hos Spenn. Spenn Allmänna villkor och Integritetspolicy.
3.1.4 Spenn Group får automatisk tillgång till information om medlemmar och köptransaktioner för alla Strawberry medlemmar. Detta för att de ska kunna administrera Spenn för Strawberrys räkning samt utföra dataanalys och profilering och därigenom kunna förbättra Strawberrys erbjudanden och personalisering.
3.1.5 Giltighetstid för Spenn intjänade hos Strawberry är tre år från den månad de tjänas. Strawberry har rätt att, utan varsel, radera felaktigt posterade/intjänade Spenn från Strawberry.
3.2 Strawberry bonuspoäng
3.2.1 Strawberry bonuspoäng avvecklas och kan inte längre intjänas eller efterregistreras efter 18.11.2024. Alla efterregistreringar från 19.11.2024 görs i Spenn.
3.2.2 Giltighetstid för Strawberry bonuspoäng ändras till att maximalt gälla till 31.12.2025 oavsett när poängen är intjänade.
3.2.3 Strawberry bonuspoäng är som längst giltiga i tre år (36 månader) från den månad då de intjänats, dock som längst till den 31.12.2025. Därefter förfaller bonuspoängen automatiskt och kan inte nyttjas. Vid bonusuttag används de äldsta, giltiga bonuspoängen först.
3.2.4 Strawberry bonuspoäng är personliga och kan inte kopplas ihop med andra medlemmars bonuspoäng eller omvandlas till kontanter.
3.2.5 Strawberry har rätt att, utan varsel, radera poäng som felaktigt posterats/intjänats.
4. Intjäning av Spenn
4.1 Endast den enskilde medlemmens egen vistelse/konsumtion är Spenngrundande.
4.2 Boende medlem tjänar Spenn för egen övernattning oavsett vem som betalar för övernattningen. Medlem kan inte tjäna Spenn för annan persons övernattning (däremot finns hos Spenn en möjlighet för användare att samla Spenn tillsammans, Spenn together).
4.3 Antal Spenn som tjänas vid vistelse/konsumtion på Strawberry hotell baseras på medlemmens registrerade valuta hos Spenn Group samt betalat belopp i lokal valuta hos Strawberry.
4.3.1 Vid övernattning är grundregeln för intjäning av Spenn, att du tjänar 3 Spenn per 10 kr/1 € (30% Spenn på beloppet) för rum och frukost som är inkluderat i priskod. Vid specialpriser kan andra beräkningar gälla.
4.3.2 Spenn boosters per nivå, dubbla Spenn samt extra Spenn, ges med utgångspunkt från grundbeloppet.
4.3.3 Det ges inte Spenn vid:
- Belopp som betalats med Spenn
- Nyttjande av presentkort utställda för specifik produkt (utan angivet värde)
- Dolda priser, tex vistelser där bokning är gjord via tredje part och priset för vistelsen inte är känt för gäst
- Vistelser som bokas genom nätbaserat resebolag (OTAs) inklusive (men inte uteslutande) Expedia.com, Hotels.com, Booking.com, Orbitz.com, CheapTickets.com, Priceline.com
- Bokade men ej utnyttjade nätter, det vill säga no-show.
- Betalning för arrangemang/grupper (bröllop/middagar och liknande), medlemmen kan dock tjäna Spenn för egen övernattning.
- Övernattning för “crewpris” (crew är personal, besättning på flyg, tåg eller båt eller arbetslag)
- Gratis övernattning, “Complimentary”-rum
4.4 Det är ej möjligt att kombinera intjäning av partner-poäng och Spenn
4.5 Vid bokning där fler medlemmar ingår i bokningen är det den gäst som är huvudgäst för bokningen som erhåller eventuella Spenn för bokningen.
4.6 Medlemmen kan ansöka om efterregistrering av Spenn för köp hos Strawberry upp till sex månader efter besöket. Efterregistrering är endast möjligt för köp som vid tidpunkt för köpet var kvalificerande och från och med det datum medlemskap startats.
5. Uttag av Spenn/bonuspoäng
5.1 Uttag av Spenn
5.1.1 Uttag av Spenn förutsätter aktivt medlemskap i Strawberry.
5.1.2 Vid bokning med Spenn, som helt eller delvis betalmedel, dras Spenn som betalning redan vid beställningstillfället.
5.1.3 Medlem i Strawberry kan nyttja Spenn som hel eller delbetalning vid bokning av rum på specifik priskod.
5.1.4 Möjlighet att använda Spenn som betalning kan under perioder/kampanjer även förekomma för andra produkter och/eller priskoder.
5.1.5 Produkt som är betalad, helt eller delvis, med Spenn kan ha unika avbeställningsvillkor.
5.2 Uttag av Strawberry bonuspoäng (intjänade före 19.11.2024)
5.2.1 Uttag förutsätter aktivt medlemskap och tillräckligt antal giltiga bonuspoäng. Bonusövernattning kan äga rum fram till 31.12.2025, men måste bokas innan bonuspoängen förfaller. För avbokningar inom ordinarie avbokningstid kan nyttjade bonuspoäng återföras, förutsatt att de inte förfallit sedan bokningen gjordes.
5.2.2 Ett visst antal standardrum per hotell per natt är avsatta för bonusuttag. På vissa hotell kan även ett visst antal rum av andra rumstyper erbjudas för bonusbokning. Bokning av bonusnatt förutsätter ledig kapacitet avsatt för bonusuttag, även om alla bonusrum är bokade kan det finnas lediga rum i andra prisklasser.
5.2.3 Presentkort köpta för poäng har maximalt tolv månaders giltighet och gäller endast för hotellen inom Strawberry. Giltigheten på presentkortet är begränsad till giltighetsdatum för första poäng att förfalla. Presentkorten ställs ut i belopp. Presentkorten kan inte förlängas eller återföras som bonuspoäng.
5.2.4 Be my guest som ställts ut i poängvärde gäller bokning av bonusrum. De kan inte delas upp på flera vistelser,värdet måste täcka hela rumskostnaden och de kan inte användas för delbetalning av rum. Dessa finns inte längre till försäljning.
5.2.5 För bonusuttag gäller följande (undantag kan förekomma under vissa perioder och kampanjer).
Bonusrum hos Strawberry
En bonusövernattning gäller för två personer. Aktuella bonuspriser och tillgänglighet för respektive hotell visas på hemsidan när man är inloggad. Det finns kategorier för uttag av bonuspoäng för standardrum, dessa startar från 10.000 poäng per natt. Strawberry förbehåller sig rätten att när som helst ändra indelningen av kategorier.
Uttag hos partners
Medlem kan alltid se uppdaterad information om partners, aktuella erbjudanden och uttagsmöjligheter hos dem på hemsidan.
6. Medlemsperiod, nivå och kvalificerande köp
6.1 Medlemskapet i Strawberry har fyra medlemsnivåer: Blue, Silver, Gold och Platinum.
6.2 En medlemsperiod omfattar tolv månader räknat från den månad medlemmen registrerades som medlem.
6.3 Under medlemsperioden har medlemmen möjlighet att kvalificera sig till högre nivå. Avancerar medlemmen till en högre medlemsnivå erhålls denna nivå direkt i innevarande period och medlemmen behåller denna under hela nästa medlemsperiod (nya tolv månader). Beräkningen av kvalificerande köp nollställs när medlemsperioden är slut.
6.4 Kvalificerande köp är lika med kvalificerande nätter som bidrar till möjligheten att uppnå högre medlemsnivå. Endast medlemmens egen vistelse är kvalificerande.
6.4.1 Det beräknas inte kvalificerande nätter för:
- Nyttjande av presentkort utställda för specifik produkt (utan angivet värde)
- Bokade men ej utnyttjade nätter, det vill säga no-show
- Övernattning för “crewpris” (crew är personal, besättning på flyg, tåg eller båt eller arbetslag)
- ”Complimentary”-rum (fri övernattning)
- Hotellvistelser på Strawberry som bokas genom nätbaserat resebolag (OTAs)
6.5 Kvalificering till en högre medlemsnivå sker varje medlemsperiod enligt följande bestämmelser:
SILVER | 5 kvalificerande nätter |
GOLD | 30 kvalificerande nätter |
PLATINUM | 60 kvalificerande nätter |
6.6 Det finns två olika lifetime nivåer att sträva efter. Kvalificering till Lifetime beräknas på hela medlemstiden. Lifetime-kvalificerande är de medlemsperioder där nivå erhållits genom egen konsumtion, inte genom till exempel status match, inbjudan, frys eller på annan extraordinär väg.
Lifetime Gold | 8 kvalificerande perioder som Gold eller högre |
Lifetime Platinum | 8 kvalificerande perioder som Platinum |
Avancerar medlemmen till Lifetime behålls detta så länge medlemskapet inte avslutas. Medlemmar som uppnått Lifetime Gold har fortsatt möjlighet att under en medlemsperiod nå Platinum eller i framtiden uppnå Lifetime Platinum enligt ovan regler.
Dina lifetime poäng som intjänats fram till dessa villkor träder i kraft kommer vara med i beräkningen av din framtida lifetime status.
6.7 Medlemsförmåner för varje medlemsnivå gäller enligt vad som framgår i bilaga till medlemsvillkoren vid varje enskild tidpunkt.
7. Strawberry Mastercard
7.1 För Strawberry Mastercard gäller särskilda regler och villkor, för att teckna ett Strawberry Mastercard krävs att du är medlem i Strawberry. Dessa villkor skickas tillsammans med medlemmens första Strawberry Mastercard. Information om regler och förmåner knutet till Mastercard samt länk till uppdaterade villkor finns alltid publicerade på hemsidan.
8. Nordic Choice Commercial Services och medlemmens ansvar
8.1 Nordic Choice Commercial Services AS (Strawberry) är endast ersättningsansvarig för ekonomisk förlust i samband med medlemskapet om Strawberry visat oaktsamhet och detta är orsaken till medlems förlust.
8.2 Strawberry håller, efter gällande rättsregler, medlem ersättningsansvarig vid eventuellt nyttjande av medlemskap eller medlemskort som är i strid med dessa villkor.
9. Överförande av medlemskap
9.1 Strawberry har rätt att överföra avtalet om medlemskap till ett annat bolag som ska driva medlemsklubben vidare.
10. Tvister och tillämplig lag
10.1 I händelse av eventuella tvister beträffande de nuvarande villkoren gäller norsk lagstiftning.
Medlemsförmåner
1: Vid bokning där fler medlemmar delar rum är det den gäst som är huvudgäst för bokningen som erhåller eventuella förmåner enligt sin nivå.
2: Förmåner som levereras under en vistelse levereras enligt den nivå medlemmen har vid incheckning/ankomst.
3: Inga medlemsförmåner ges för hotellvistelser som bokas genom nätbaserat resebolag (Online Travel Agency, se punkt 4.3.3).
4: Följande medlemsförmåner gäller ej på Comfort Hotel Xpress, de gäller inte heller för de lägenheter som finns på Comfort Hotel Solna: gratis mineralvatten, uppgradering vid ankomst. På Sommerro gäller inte förmåner om uppgradering.
5. Förmåner BLUE
5.1 Förtur - Många av Strawberrys kampanjer släpps först till medlemmar.
5.2 Monday breakfast - 2 för 1, boka och ta med en vän på frukost, två till priset av en person.
5.3 Gratis kaffe/te - En kopp per dag inklusive en påtår för medlem, gäller vanligt bryggkaffe/te när det finns till försäljning (baristakaffe är exkluderat). Går ej att kombinera med andra rabatter och erbjudanden.
5.4 Medlemspris - Rabatterat pris tillgängligt vid bokning i inloggat läge på Strawberrys sidor, app, kundservice eller hotell. Kan inte kombineras med andra rabatter, icke medlem måste teckna medlemskap och logga in under bokningsförfarandet för att kunna boka priset.
5.5 Restaurangkupong - Vid övernattning på Clarion Hotel®, Quality Hotel™ och de flesta av våra fristående hotell En kupong per natt, värde 35 kr/4 €, erhålls i Strawberrys app. Kupongen kan lösas in mot mat eller dryck i hotellrestaurangen/baren (ej sprit eller tobak). Alkoholhaltiga drycker (ej sprit eller tobak) kan enbart köpas i samband med måltid. På Quality Hotel™ kan kupongen också användas till ett urval av mat och dryck från Petite X. Kupongen är datummärkt och gäller endast under angivet datum, de kan inte ackumuleras eller lösas in till kontanter och det erbjuds ingen växel. På Comfort Hotel®, Clarion Collection-hotell och hotell där restaurangen på hotellet drivs av extern part erhålls inte restaurangkupong.
5.6 Partnererbjudanden - Förmånliga erbjudanden, förmåner och/eller rabatter hos partners, mer information finns på hemsidan.
5.7 Red carpet - Aktivera för att i samband med event och aktiviteter, få marknadsföring och information från Strawberry och partners.
6. Förmåner SILVER
6.1 Alla förmåner som hör till Blue gäller.
6.2 Sen avbokning - Förlängd avbokningstid fram till kl 18.00 på ankomstdagen.Gäller bokningar med ordinarie avbokningsregel (16.00 på ankomstdagen).
6.3 Restaurangkupong - Värd 75 kr/8 €, övriga villkor enligt 5.5.
6.4 Sen utcheckning - Om möjlighet finns erbjuds sen utcheck till 14.00 utan kostnad. Avtalas med receptionen senast dagen före avresa.
6.5 Spenn booster - 10 % extra Spenn för vistelser som är Spenn grundande.
7. Förmåner GOLD
7.1 Alla förmåner som hör till Blue och Silver.
7.2 Rumsgaranti på destination - Vid bokning senast 48 timmar före ankomst via kundservice till ordinarie pris (undantag gäller vissa perioder och destinationer). Förmånen kräver att kundservice har öppet och kan genomföra och bekräfta bokningen inom tidsramen. Förmånen kan ej kombineras med avtalspris och andra rabatter. Övriga förmåner är inte garanterade vid denna typ av bokning.
7.3 Tidig incheckning - Om möjlighet finns erbjuds tidig incheckning utan kostnad.
7.4 Restaurangkupong - värd 125 kr/13 €, kupongen kan användas på valfritt hotell av de som ställer ut kupong vid övernattning, övriga villkor enligt 5.5.
7.5 Sen utcheckning - om möjlighet finns erbjuds sen utcheck till 15.00 utan kostnad. Avtalas med receptionen senast dagen före avresa.
7.6 Uppgradering - om möjlighet finns kan uppgradering vid ankomst erbjudas utan kostnad, möjlighet avgörs vid ankomst.
7.7 2 för 1 på SPA entre - Förmånen gäller på våra hotell i mån av tillgänglighet och måste anges vid bokning i de fall förbokning är möjligt.
7.8 Frys nivå - kan göras en gång vart 5.e år och innebär att medlem behåller nivån en extra medlemsperiod. För att kunna frysa nivå krävs att nivån i den föregående perioden uppnåtts via kvalificerande köp. Förmånen kan inte nyttjas om nivån i föregående period erhållits genom till exempel status match, inbjudan, frys eller på annan extraordinär väg. Ansökan görs i inloggat läge på webben.
7.9 Spenn booster - 20 % extra Spenn för vistelser som är Spenn grundande.
8. Förmåner PLATINUM
8.1 Alla förmåner som gäller för Blue, Silver och Gold.
8.2 Restaurangkupong - värd 125 kr/13 €, övriga villkor enligt 5.5..
8.3 Gratis mineralvatten eller läsk vid boende - En flaska/natt, från minibaren eller receptionen om minibar saknas.
8.4 Rumsgaranti på destinationen vid bokning senast 24 timmar före ankomst via kundservice till ordinarie pris (undantag gäller vid vissa perioder och destinationer). Övriga villkor enligt 7.8.2.
8.5 Sen utcheckning - om möjlighet finns erbjuds sen utcheck till 16.00 utan kostnad. Ska avtalas med receptionen senast dagen före avresa.
8.6 Gym entre - Gratis träning på kedjans hotell med eget gym även när medlemmen inte bor på hotellet. Visa Platinum nivå i appen hos receptionen för att erhålla tillgång till gym. Inte alla gym erbjuder omklädningsrum och duschmöjligheter. Förmånen ingår ej på de gym som erbjuder abonnemang/eget medlemskap för att träna.
8.7 Ge bort Gold - kan ansökas om av Platinum medlem via webben, en gång per medlemsperiod. Personen som mottar uppgraderingen måste vara medlem i Strawberry och får behålla denna uppgradering under sin innevarande medlemsperiod (kan vara mellan 1-12 månader).
8.8 Har hotellet lediga standard dubbelrum vid bokning garanteras det att medlem på medlemsnivå Platinum kan utnyttja Strawberry bonuspoäng. Detta gäller bara för medlemmens egen bokning och kan inte utnyttjas av andra. Undantag kan förekomma vissa datum. Gäller inte vid bruk av 24-/48-timmars garanti och inte i kombination med förmåner om uppgradering.
8.9 Spenn booster - 30% extra Spenn för vistelser som är Spenn grundande.