Vad är ett hotell om 20 år? Hur går man från en idé till att vara den första hotellkedjan i världen att lansera något? Och vad har röststyrning med hotellet att göra? Detta är några av frågorna som Christian Lundén, Director of Future Business, och hans team jobbar med att hitta svaren på.

Portrait of Christian Lundén - Director of Future Business
I Checkin' In möter vi gäster, anställda, chefer och andra personligheter i Strawberry värld. Denna månaden möter vi Christian Lundén, Director of Future Business i Strawberry.

Det slutade med att mannen som skulle jobba med forntiden istället kom att jobba med framtiden. Den gemensamma nämnaren är att Christian Lundén har en önskan om att upptäcka det oupptäckta. Så småningom upptäckte han att han inte alls ville finna saker, han vill uppfinna saker istället – och det gör han varje dag som Director of Future Business i Strawberry. Redan nu lever han lite mer i framtiden än vi andra.


– För tre år sedan installerade jag faktiskt ett chip i handen. Jag hade hoppats att det skulle kunna ersätta alla kort som jag hela tiden använder, att jag skulle kunna använda chipet som ett busskort, för att komma in på SATS och för att öppna dörrar. Men jag har inte fått så mycket användning för det. Tekniken är inte riktigt där ännu. Men jag tror att saker och ting kan göras enklare, att vi kan hitta smartare vägar att göra saker och ting på och att vi kan slippa ha så många prylar.


Vad drömde du om att bli som stor?


– Jag ville faktisk bli arkeolog, ler han. Jag ville utforska andra miljöer. Men så insåg jag att jag ville vara uppfinnare, inte upptäckare.


Vad blev du?


– Nu är jag Director of Future Business i Strawberry. Mina barn tror att jag gör leksaker. Men om jag skulle förklara vad det är jag gör medan barnen är i skolan, hade jag nog sagt att pappa jobbar med att göra det ännu roligare att bo på hotell.


Vårt uppdrag i Future Business är att hitta ny teknik, nya affärsmodeller och forma partnerskap med andra företag och start-ups, så att vi kan skapa nya förutsättningar för hotellbranschen. Nu jobbar vi med allt från Blockchains till att se hur nanoteknik kan hjälpa oss servera hälsosammare mat. Det gör vi bland annat genom att bli inspirerade av företag som är verksamma i helt andra branscher än vi.


Christian lunden drawingINTERNETT – ett konstverk av Christian Lundén. Jordklotet symboliserar att det handlar om hela världen. Katt, för det finns många av dem på internet. Internet är hjärta, blixt och information. Och information = $. Mark Zuckerberg är en symbol för att de flesta har internet. Eller åtminstone ett FaceBook-konto.


Vilka projekt arbetar ni med nu?


– Nu skapar vi framtidens hotellrumsupplevelse, där gäster via en app kan ändra hur hotellrummet ska se ut genom att projicera på tak och väggar. Det gör att du kan vara högt uppe på fjället, vara publik på en konsert eller ett idrottsarrangemang eller bara omslutas av lugna, meditativa intryck – allt medan du ligger i sängen. Alla kommer faktiskt kunna skapa innehåll till rummet och det blir lite som en App Store för hotellrumsupplevelser.


Vi gör även smarta möbler där vi bygger trådlösa laddare i de möbler vi designar, så att våra gäster alltid kan ladda sina mobiltelefoner, oavsett om de äter i restaurangen, ligger i sängen eller har ett möte vid ett konferensbord.


Vilket är det roligaste projektet du varit med i?


Mobile Keys! Vi påbörjade utvecklingen av mobila nycklar för 10 år sedan, även om varken vi eller gästerna var mogna för det. Men vi ville likväl testa det för vi insåg att möjligheterna var extrema. Det tog lång tid men nu har vi ju rullat ut denna funktion före någon annan i hela världen! Och nu har stora hotellkedjor som Hilton, Marriott och Sheraton börjat med det också. Det var särskilt kul att vara med på den resan och speciellt att få göra något för allra första gången.


Mobile-Key-Hobo-3.jpgMobile Keys hittar du i Strawberry app, och är nu användbar på flera hotell.


Har ett projekt någon gång gått särskilt dåligt?


– Vi brukar skrota projekt ganska tidigt om vi ser att det inte går bra, men vi testade ett Bluetooth-projekt som misslyckades totalt. Det var när Beacon-tekniken (en typ av signalgivare, red. anm) just hade kommit och vi trodde att detta var en framtida kommunikationskanal.


Projektet innebar att gästen via en app skulle kunna få olika meddelanden på olika platser. Vid ett tillfälle hade vi 100 olika beacons runt om i staden som skulle vägleda dig. Så när du passerade en plats där vi hade en beacon kunde du få ett meddelande på mobiltelefonen, till exempel "Denna restaurang har stadens bästa hamburgare, och du som gäst hos oss får 20 % rabatt" eller när det registrerades att du kom ner till receptionen kunde du få meddelandet att "Det ska regna idag, till höger om dig finns ett paraply du kan låna."


Jag tror fortfarande att det finns stora möjligheter i detta, men när vi gjorde det var det ingen som ville använda Bluetooth eftersom det tog så mycket på mobilens batteri och ingen ville ge appen tillgång till att veta var de befann sig och då fick man heller inga meddelanden. Så vi hade enorma mängder med beacons, meddelanden och förhoppningar, men det var ingen som fick våra meddelanden, ler Christian.


HOBOembedproject.jpgEtt flertal hotellrum på HOBO i Stockholm används som testrum för projektet.


Hur ser hotellbranschen ut om 20 år?


– Faktum är att det inte kommer vara så annorlunda som det är idag. Vi kan jämföra det med bilindustrin: Oavsett hur världen har utvecklats har bilen alltid haft samma egenskaper. Det har inte förekommit någon radikal skillnad i utseende. Bilar har fortfarande en ratt, en motor och fyra hjul. Men säkerhet, teknik och hastighet har blivit mycket smartare och mer avancerade.


Våra hotell kommer sannolikt att se ut ganska lika vad de gör idag, men de kommer att få smartare lösningar som gör att hotellupplevelsen blir ännu smidigare. Dessutom kommer gästerna att kunna få fler personliga upplevelser eftersom hotellen kommer att veta mer om dem som bor där. Den största förändringen vi ser är att hotellupplevelsen inte kommer att hålla sig inom byggnadens fyra väggar.


Christian Lundén, man of the future, vilka gadgets har du hemma?


– Alla! Jag har minst 30 saker anslutna hemma. Kaffemaskinen, tvättmaskinen, lås, alla lampor, brandlarmet - allt sådant är anslutet till min telefon. Och jag kan prata med alla saker. Jag kan också styra det så att kaffemaskinen börjar brygga kaffe när larmet på min telefon ringer på morgonen.


Och så har jag fixat så att när jag landar på flygplatsen efter en jobbresa, checkar in på en incheckningstjänst och hasttaggar “#landat”, så börjar lamporna blinka rosa i vardagsrummet där hemma. Då vet mina barn att pappa har landat ordentligt.


Läs mer


Portrait of Christian Lundén - Director of Future Business

6 snabba med Christian Lundén

Vilket är ditt favorithotell? Det måste nog vara THE THIEF i Oslo. Det är otroligt bra stämning på hotellet och inte minst får man alltid bra service.

Vad är det bästa med att bo på hotell? Vardagslyxen. Det är härligt att bli omhändertagen!

Vad är det värsta med att bo på hotell? I jobbsammanhang så är det att vara borta från familjen.

Om du hade kunnat välja – vem hade du ätit hotellfrukost med? Elon Musk, grundaren av Tesla. Han vågar göra saker som inte är passande och han vågar testa nya saker. Han tänker inte på konsekvenser, han bara gör det.

Vad äter du alltid på hotellfrukosten? Det var en lätt fråga. Bacon!

Har du några konstiga vanor när du reser? Jag är nog lite yrkesskadad men jag försöker alltid testa all teknik som finns på hotellet som jag bor på.