Är det dags att organisera kickoff? Har du fått uppgiften att se till så den blir både produktiv och kul? Här är några tips som har hjälpt oss att skapa oförglömliga kickoff-minnen!
Se alla våra konferenshotell och skicka din förfrågan
Det är mycket att tänka på när en kickoff eller ett teammöte ska ordnas: alla ska ha trevligt, maten ska vara god och mellan allt skoj behöver man vara produktiv. Lyckligtvis är hjälpen nära! Om du har kickoff på något av våra hotell så hjälper hotellpersonalen gärna till att göra dagen lyckad.
Embedded content: https://www.youtube.com/embed/4HomZQe50rw
Saknar du konferenser? Vi också. För utan dig är våra lokaler bara rum med möbler.
1. Nya röster
Under den jobbrelaterade delen av kickoffen är det vanligt med föredrag eller presentationer, och det är kanske naturligt att en chef är den som står upp och talar till församlingen. Men tänk om ni skulle passa på att lyfta nya vinklar ut andra perspektiv? I en arbetsgrupp finns det säkert flera personer som har unika och spännande saker att tillföra, om de bara får chansen. Detta är ett gyllene tillfälle att låta nya röster höras.
Tänk så spännande att få höra en historia ur en helt ny vinkel. Passa på att låta andra personer än de vanliga få ta plats på er gemensamma dag. Foto: Øivind Haug
Om du bestämmer att presentationer är något som passar er så vill vi tipsa om att hålla dessa korta och koncisa. Då är det lättare att behålla publikens uppmärksamhet. Ett sätt är 8-minutersmetoden, där varje person som ska presentera något bara får åtta minuter på sig. Ni hinner med flera presentationer samtidigt som en ovan talare oftast klarar att stå inför publik en så kort stund. Dessutom får åhörarna varierad information presenterad i ett rappt tempo. Ett åtta minuters föredrag hinner aldrig bli tråkigt!
2. Härlig stämning
När du planerar en kickoff kan det vara en bra idé att sätta förväntningarna genom att inte leverera ett komplett schema i förväg, utan bara hinta om vad som ska ske. Det ger deltagarna något att se fram emot, samtidigt som de inte vet allt och därmed får möjligheten att klura på vad som kommer. Att sätta ett tema för kickoffen kan vara kul, men gör det inte alltför komplicerat. Teman som Beach, 80-tal eller cirkus kan skapa en avslappnad stämning då ni verkligen känner er långt borta från den vanliga arbetsplatsen. Gör en spellista med låtar som de flesta gillar och spela den i pauserna.
3. Galna aktiviteter
Det finns många kul aktiviteter som passar teambuilding. Välj gärna något som är nytt för alla, eller som nästan ingen är bra på. Ett tips är att inte använda kickoffen som en arena för tävling eller konkurrens. Det viktigaste är att ni har kul tillsammans! Det är också positivt om kollegorna får tillfälle att prata med andra än de vanligtvis gör och aktiviteter där man blir slumpmässigt indelade i lag funkar ofta bra. Kanske ni ska bygga lego, pröva på balett eller måla något tillsammans? Testa Escape room eller en murder mystery-middag? Möjligheterna är många, men kom ihåg att den viktigaste muskeln denna dag är smilbandet.
Om ni vill vila alla muskler (inklusive smilbanden) och koppla bort stress och jobb kan ett spabesök vara lika effektivt för att bygga sammanhållning.
Kan man ha kickoff på ett spa? På bilden syns Selma City Spa, på Clarion Hotel® Gillet i Uppsala.
4. Fyll på energidepån
Halvvägs in i dagen är det viktigt att fylla på energilagert. Det är ju trist om produktiviteten och humöret går ner för att deltagarna är hungriga och okoncentrerade. Några stickord som är värda att ha i åtanke: hälsosamt, gott och avslappnat. Kanske en avokadosandwich eller vegetarisk wrap? Med nyttiga alternativ håller sig hjärnan skärpt längre. Dessutom är det ett måste att ha kaffe och te lätt tillgängligt. Och att hålla vätskebalansen i schack med ett bra vattenintag.
Framåt eftermiddagen är det lätt att energin dippar. Fyll på med nyttig frukt. Foto: Quality Hotel
Det behöver inte vara nyttigt hela dagen! Trivsel och välmående är minst lika viktigt. På Quality Hotel ingår popcorn och mjukglass på alla konferenser och kickoffer. Dessutom kan det vara en idé att ställa fram godisskålar på borden framåt eftermiddagen när hjärnaktiviteten ofta är på nedgång. Om man väljer en mer informell middag så hjälper det också till att ta ner pulsen.
På Quality Hotel ingår mjukglass och popcorn på alla konferenser, möten och kickoffer! Foto: Quality Hotel
Arrangera kickoffen på hotell
Vi har många hotell som passar bra för kickoff, allt ifrån flygplatshotell till hotell mitt i city. På Arlanda flygplats hittar du bland annat Clarion Hotel® Arlanda Airport Terminal. Hotellet ligger mitt i Arlandas Sky city och är ett bra val för större kickoffer med många deltagare, speciellt om ni vanligtvis är utspridda i landet eller över flera länder.
ICEBAR på Hotel C Stockholm är något alldeles extra, väl värt en omväg. Foto: Åsa Kliger
Hotel C Stockholm i Stockholm har fina konferensmöjligheter och en egen isbar, ICEBAR. Allt i baren är gjort av is, även glasen. Som gjort för att varva ner efter en aktiv dag.
Listan över hotell som passar bra för kickoffer och möten är lång, här är några förslag:
- Quality Hotel™ Friends i Solna utanför Stockholm
- Clarion Hotel® Malmö Live i Malmö
- Quality Hotel™ View i Malmö
- Quality Hotel 11™ i Göteborg med hela Eriksbergshallens konferensanläggning
- Clarion Hotel® Sense i Luleå
Man kan kombinera kickoffen med lite välförtjänt avkoppling. Flera av våra hotell har härliga spaanläggningar att pusta ut i efter allt jobb. Spahotellet Yasuragi utanför Stockholm bjuder på ett japaninspirerat spa med allt ifrån varma utomhuskällor till yoga. Farris Bad i norska Larvik (en bit utanfr Oslo) är Nordens största spahotell, med rogivande utsikt över havet och ett fantastiskt spa.
Precis intill Köpenhamns flygplats finner du Clarion Hotel® Copenhagen Airport, som har en fin spaavdeling med bland annat en uppvärmd saltvattenpool.
Yasuragis stilla vatten får den mest stressade att varva ner.